Ugrás a fő tartalomra

Kiemelt

Régi sarki expedíciók - mai jég-térképeken

   Rátaláltam egy 2013-as cikkre ( https://globalwarmingsolved.com/2013/11/is-the-arctic-melting/ ) amelyben több régi sarki expedíció útvonalát tárgyalva megállapították, hogy 1979-ben ezen utak egyikét sem lehetett volna megtenni.   A cikkben a következő utakról tesznek említést: Region Route Date of voyage Description Canadian Arctic Northwest Passage 1819-1820 William Parry’s voyage to Melville Island Canadian Arctic Northwest Passage 1845-46 John Franklin’s last voyage Canadian Arctic Northwest Passage 1903-1906 Roald Amundsen’s Northwest Passage expedition Canadian Arctic Northwest Passage 1940-1942; 1944 St. Roch’s Northwest Passage expeditions Russian Arctic Northeast Passage 1878-1879 S/S Vega’s Eurasian circumnavigation Russian Arctic Northeast Passage 1933-1934 SS Chelyuskin’s voyage Russian Arctic Northeast Passage 1893-1896 Nansen’s Fram expedition     Ez már önmagában bizonyítja a sarki jég változékonyságát, azt, hogy

Napi érdekesség - 36 - Polar ocean challenge 2 (8., utolsó frissítés - aug. 15, hétfő este)

Polar Ocean Challenge  - 2


           Nemrég írtam a Polar Ocean Challenge expedícióról (http://klimahiszteria.blogspot.ro/2016/07/napi-erdekesseg-34-polar-ocean-challenge.html),  azóta eltelt 2 hét, nézzük, hogyan sikerül a céljukat megvalósítani.
 Egy olyan expedícióról van szó, amelynek  célkitűzése körbehajózni az Északi-sarkot, az ideiglenesen megnyíló Északkeleti- illetve Északnyugati átjárókon keresztül, felhívva ezzel a figyelmet a globális felmelegedésre és az eltűnő jégre.  
  Ahogy telik az idő egyre inkább úgy néz ki, hogy az idén, amikor a valaha mért legmelegebb évben vagyunk, a valaha mért legmelegebb északi hőmérsékleteknek vagyunk tanúi, illetve a legmelegebb hőmérsékletű óceáni vizek veszik körbe  a megmaradt jeget, az expedíció kudarcra van ítélve, mert az Ésszakkeleti átjáró nem akar felolvadni.
Pedig már az 1600-as években (még a Kis-jégkorszak előtt) sikerült itt átjutnia a portugál David Melgueiro-nak, majd azóta több hajónak is, főleg az 1930-as, 40-es években  volt rendszeresen hajózható az útvonal.
De a Northabout napok óta a szoros bejárata közelében vesztegel, egy védett öbölben, naponta nézegetve a jégadatokat és várva a déli szelet. Egyedüli reményük a tartós déli szél kialakulása, mert ilyen vastag és tömött jégnél a jelentős  olvadás már nem jöhet számításba, csak a jégtömeg vándorlása a megfelelő erősségű és irányú tartós szél esetén.

A hajó pozíciója:

A legutóbbi jégadatok (a narancssárga az hajózhatatlan tömör jeget jelent) és a hajó  pozíciója:


A legénység számára nem maradt más, mint vodkázgatás, egyik legutóbbi blogbejegyzésükben 9x szerepel a vodka szó:


A part-menti kirándulások során 3 éhes (szerintük) jegesmedvével is találkoztak, a készített képekről ez (mármint az éhségük) nemigen derül ki:





Az expedíció további sorsáról fogom folytatni a beszámolókat. Drukkolunk nekik (hogy ép bőrrel megússzák), de az idő nagyon szorítja őket, mert ha sikerül is átvergődni itt, mire az Északnyugati átjáróhoz érnek, a visszajegesedés már elkezdődhet.

FRISSÍTÉS-1 - aug. 8. este


a poszt megjelenése után nemsokkal elindultak! Az előrejelzések szerint lesz egy pár napig tartó kedvező széljárás és átcsúszhatnak valahogy, így megpróbálnak a jég széléig eljutni és part mentén haladni előre, amíg lehet. Nem lehetetlen, de VESZÉLYES vállalkozás, mert ha a szélirány megfordul, könnyen a jég csapdájába eshetnek és szükségük lesz egy mentő expedícióra (mint ahogy történt mostanában sok ilyen vállalkozás esetén). Kíváncsian várom a fejleményeket. 
Itt, frissítésként, vagy ha több minden történik, akkor egy új posztban számolok be  a kalandjaikról.
"Rossz nyelvek" szerint a YAMAL jégtörő fog segíteni nekik, meglátjuk mennyire bizonyul ez igaznak , ha így lesz, az nem tud majd titokban maradni.

FRISSÍTÉS-2 - aug. 9. reggel


Úgy néz ki, igazuk van azoknak, akik arra tippeltek, hogy a hajó igénybe veszi a YAMAL jégtörőt:
Az első képen a YAMAL útvonala látható és az, hogy jelenleg mekkora sebességgel hajózik:


Látszik jól, hogy átjött a szoroson, pont a Northabout irányába és jelenleg  minimális sebességgel haladva, várakozik.

S akkor nézzük a Nortrhabout helyzetét és útvonalát:


 A tervük világos. Lesz-e annyi becsület bennük, hogy ezt be is vallják? Meglátjuk.

FRISSÍTÉS-3 - aug. 10., szerda este


 Egy ideig valóban követték a jégtörőt, de a hajózási szakemberek azon a véleményen vannak, hogy egy ilyen kis hajónak nem igazán sikerül azzal a sebességgel haladnia a jégtörő után, mint ami az utóbbi minimális sebessége jégtörés közben, és így veszélyes követnie őt.



A következő jégtérkép világosan mutatja, hogy még nincs szabad útvonal. A barna, 9-10-el jelölt rész az tömör (90%-100%) jeget jelenti és a pirossal bekarikázott részen a szoros teljesen le van zárva, a jég a partig ér. 


Kedden a Northabout még nyílt vízen hajózott, és még el sem érte a fenti térképen világos zölddel jelzett zónát, ami 10-30%-os fedettségű jeget jelent, és "éjszakára" (nyáron ott fent nincs sötétség még éjszaka sem) visszahúzódtak pihenni  egy öbölbe, majd ma reggel ismét nekivágtak, de ahogy elérték a zöld zóna határát kénytelenek voltak visszafordulni és jelenleg a zöld zóna előtti 2 kicsi sziget között vannak.

A tegnap esti pihenőhely felé:

 


A ma esti visszavonulás:


Tehát jelenleg itt állnak, a pirossal jelzett pont környékén, a két kicsi sziget között:

 

Nem csoda, hogy nem tudnak egyelőre tovább haladni, mert ilyen viszonyok uralkodnak a kék és zöld zóna határán is:






 Egyedüli esélyük, és erre várnak most, hogy a holnap kezdődő déli szél egy kicsit északra tolja a piros karikával jelzett részen a parttól a jeget, és valahogy ott áttudnak csúszni. A baj az, hogy az előrejelzésben a déli szél időtartama lerövidült, így kiszámíthatatlan, hogy mi fog történni.
Értékelem, hogy a fenti képeket közölték és nem próbálják titkolni, hogy azért még a jég az úr, ott fent. 
Sok sikert nekik, mert akármilyen is a meggyőződésük, őszinte embereknek tűnnek, és rájuk fér a jókívánság meg egy kis szerencse, mert nincsenek, és nem lesznek könnyű helyzetben! 

FRISSÍTÉS-4 - aug. 12., péntek reggel

 

 A déli szél megnyitotta valamennyire az utat, sikerült majdnem átjutniuk a fenti bekarikázott zóna, első, legkritikusabb részén, de éjfél óta előre-hátra cikáznak és sokkal kisebb sebességgel, úgy látszik egy nehezebb, jeges zónába értek:

 
A legfrissebb (aug. 8.) műholdfelvételek szerint, pont azon a helyen van még partig érő jég, ahol jelenleg evickélnek, de ez a legfrissebb felvétel is pár napos, azóta változhattak a körülmények a kedvező, délről fújó szél miatt. Mindenesetre a mai nap lesz a kritikus nap, mert ma tart még a kedvező széljárás, holnaptól lassan visszafordul és ha ma nem sikerül átérni a Laptev-tenger nyílt vízfelületére, akkor nehéz kiszámolni, hogy mikor lesznek újból kedvező körülmények, megtörténhet, hogy több napra a jelenlegi helyükön ragadnak.
A fenti képen jól látszik, hogy a pirossal bekarikázott zónában akadtak el, nézzük kitart-e a kedvező széljárás addig, amíg ezen átjutnak, majd a képen jobbra látható újabb, de lehet, hogy utolsó kritikusabb ponton is átjutnak.  
 A műholdkép más vetületben van, mind a térkép, ezért a helyes összehasonlításhoz egy picit jobbra kell fordítani. A térkép jobb sarkában látható part-menti sziget a műholdfelvételen a bekarikázott rész után következik közvetlen, tehát látszik, hogy még több mint egy napi evickélésre vannak a fent jelzett második (utolsó) kritikus szakasztól is.

Beraktam még egy térképet:

Ezen már látszik, hogy hol van, milyen távolságra a következő kritikus zóna.  Indul a visszaszámlálás! De mivel a jég kiszámíthatatlan, még szinte bármi megtörténhet, lehet, hogy 2-3 nap múlva vagy akár hamarabb is simán átjutnak. Mindenesetre sokan figyelik őket, én is igyekszek naponta tájékoztatni a helyzetükről!  


FRISSÍTÉS-5 - aug. 12., péntek délelőtt

 Lementettem egy mozgóképet az aktuális széljárásról a https://earth.nullschool.net lapról (egy ideig eltart amíg teljesen betöltődik):


 Ezek szerint az első kritikus zónában a parttal párhuzamos észak-nyugati szél fúj, ez nem jó jel, mert  jeget vihet a part mentén és a hajó nehéz helyzetbe kerülhet! A második kritikus zónában kedvezőbb a helyzet, mert a part irányából kapja a szelet, így az ottani blokád elhárulhat.
A hajó mozgása teljesen leállt az elmúlt  órákban, lehet, hogy pihennek de akár rosszat is jelenthet, lehet, hogy beszorultak:


Az erős (jelenleg 45km/h szél) estig kitart, akkor kezd majd lassan gyengülni és fordulni, holnap reggelre a következő az előrejelzés:


Itt már a szárazföld felől fúj és ez számukra kevésbé veszélyes, de addig ki kell tartani!


FRISSÍTÉS-6 - aug. 12., péntek este



 Hát a mai nap egy tapodtat se haladtak, ugyanoda tértek vissza, ahol a tegnap este voltak, egy "Stamukha"-hoz, amit tőlük tudtam meg, hogy egy stabil jégtömböt jelent, aminek az alja éri a tengerfenék alját, ezért nem úszik a víz felszínén.

Így néz ki a stamukha:



Ez pedig a  ma esti helyzetük és a jégfallal történő ping-pong meccsük vonalai:

 
A legújabb orosz jégtérkép, és a koordinátáik alapján pont a sűrűjében vannak, piros ponttal jelöltem a hajó helyzetét:


 Ide már szerencse kell, és bebizonyosodott hogy az idén se a vészmadaraknak (mint pl. Wadhams) volt/lesz igazuk (nyárra eltűnik a jég az északi sarkon) és nemcsak a sarok környékén, hanem jóval délebbre is a JÉG az ÚR! És ami sikerült 400 évvel, 100 évvel ezelőtt, stb..., az most is csak akkor sikerülhet, ha a körülmények kedveznek (pl. tartós déli szél). A "nagy" antropogén globális felmelegedés hatása ebből a szempontból egyáltalán nem érződik, nem vagyunk elébb, mint 100 évvel ezelőtt!  Most is az időjárási körülményektől függünk, és a stabil, veszélytelen és hajózható sarki óceán még nagyon sokáig csak álom marad. 

7. frissítés - aug. 13, szombat este


A siker küszöbén állnak! Jelenlegi pozíciójuk:



Az augusztus 12. jégtérkép, piros pont a hajó helyzete:


Ezek szerint a tömör jeget jelentő barna zónán átvergődtek valahogy, következik egy szabadabb terület, majd egy utolsó akadály, a bekarikázott részen.
Az orosz honlapon, ahol a jégtérképeket közzéteszik, felfedeztem egy 3 napos előrejelzést is:

Ezen az augusztus 13-15 közötti állapotokat lehet látni és jól kivehető, hogy a jég (a megfelelő szél hatására) elválik a parttól és az út egyre inkább akadálymentes lesz.  A mára előrejelzett térképen is jól látszik, hogy miért sikerült az áttörés: közvetlen a part mentén már nem barna, hanem világoszöld a jég, ami 10-30%-os jeget jelent. Az eddig elzárt kapu megnyílt, és lehet látni, hogy a 12. térképen jelzett problémás zóna is simán hajózható lesz holnap, mire odaérnek.
Ez már azt jelenti, hogy nagy bizonyossággal ki lehet jelenteni, hogy sikerült átvergődni az észak-keleti átjárón!

8., utolsó frissítés - aug. 15, hétfő este

 

 

 2 napos pihenő illetve egy vihar elöli meghúzódás után újból útnak indultak és most már  kijelenthető, hogy az Észak-keleti átjárót sikeresen áthajózták:

  
  Most már végig nyílt víz van előttük és az idővel kell versenyt fussanak, hiszen egy kicsit megvannak késve az eredeti tervhez képest és el kell érjék az Észak-nyugati átjárót, még a visszajegesedés kezdete előtt. Még a viharok okozhatnak problémákat, ezeket célszerű egy csendesebb öbölben átvészelni, ahogy tették az elmúlt 2 napban.
 Amit beakartak bizonyítani azt csak félig-meddig sikerült, hiszen nem mondható el, hogy a globális felmelegedés hatására az Északi-óceán hajózhatóvá vált. Hajónaplójukból kiderült, hogy annyira a part mentén hajóztak, hogy több alkalommal csak pár centire voltak a tenger fenekétől. Ez azt jelenti, hogy egy nagyobb hajó nem tudta volna megtenni azt, amit ők, és még mindig várná a kedvező szeleket. És az is kiderült, hogy nem a nagy meleg miatt bekövetkezett olvadásnak, hanem a megfelelő irányú széljárásnak köszönhetik a sikerüket.  
 Továbbra is sok sikert kívánok nekik  és azt, hogy őszintén tudósítsanak majd az egész kalandról!
Egy 1570-ben készült térképpel búcsúzok, (hasonló, szép, régi térképek itt: http://ecotretas.blogspot.ro/p/david-melgueiro-english.html) Abraham Ortelius térképével, amelyen az Északi sarok szintén körbehajózhatónak van ábrázolva, sok más régi térképhez hasonlóan:
E térkép alapján nem meglepő David Melqueiro 1600-as évekbeli sikere.
Valószínű, hogy a média nagy része precedens nélküli sikerként fogja majd ezt tálalni (A Northabout sikerét), de ez legyen az ő bajuk, aki nem ismeri a történelmet, azt csak sajnálni lehet szegénysége miatt! 

Természetesen továbbra is követem a Northabout sorsát és az érdekesebb eseményekről be fogok majd számolni.

Megjegyzések

  1. A valaha mért legmelegebb júniushoz általam belinkelt Index cikk végén megemlítik, hogy a klímakutatók jelentős hányada a rájuk nehezedő nyomás és az aggasztó adatok miatt ilyen-olyan hangulati zavarokkal és depresszióval küzdenek. A vodka ebbe a képbe tökéletesen beleillik 😊

    VálaszTörlés
  2. Arra cikkre szándékoztam egy poszttal reagálni, annyi valótlanságot állítanak, de úgy néz ki egyre kevesebb időm lesz a következő hónapokban, így csak ilyen rövidebb "érdekességekre" futja mostanában.
    Ami a Northabout "legénységét" illeti sok a nő köztük, van egy 14 éves gyerek és mamája, klímatudós egy se, inkább kalandorok, ahogy a csapat vezetője is titulálta magát (adventurer). És egy tapasztalt, jeges vízhez szokott orosz kapitány, szerencséjükre, aki tudja, hogy életveszélyes lenne a jelenlegi körülmények között elindulni a szoros felé.

    VálaszTörlés
  3. Ami az igazi klímatudósokat illeti, elhiszem, hogy depressziósak, de többségük szerintem azért, mert érzik, sejtik, tudják a valóságot, de lehülyézik, ellehetetlenítik stb., ha nem a "divat" szerint táncolnak.
    A klímatudósok a következő (általam felállított) kategóriákba oszthatók:
    1. gonosz, korrupt vészmadár - aki tudja a valóságot, de politikai megrendelésre gyártja hamis adatokat/előrejelzéseket
    2. buta vészmadár - aki mindent elhisz az első kategóriának és nem képes önálló eredményre, hanem a hamis adatokból gazdálkodva újabb hamis adatokat/ eredményeket teremt.
    3. karrierista - sejtik az igazat, de a pénz utáni hajsza felülírja az igazság keresését.
    4. a csóró kutatók - nem annyira a karrier és hatalomvágy, inkább a megélhetés/túlélés vezérli őket.
    5. a kényelmesek - ezek sem túl gerincesek, a kényelmes megélhetés, problémamentes élet érdekében állnak be a sorba.
    6. a realisták - akik nem törődve a fenti problémák miatt, tudásuk javát beleadják, hogy a valóságot megismerjék és nem félnek az igazat publikálni.
    7. a big-oil, stb. lefizetett szkeptikusai - akik megrendelésre hirdetik, hogy minden OK.
    8. az extrém szkeptikusok, akik nemcsak a felmelegedést tagadják, hanem egyenesen jégkorszakkal riogatnak.
    Ez a kategória-lista most pattant ki a fejemből, írhatnék erről egy posztot majd, neveket is említve minden kategóriából...

    VálaszTörlés
  4. és elindultak..., frissült a poszt is.

    VálaszTörlés
  5. New russian ice charts are up, and ship has recently sent a new tweet.
    http://www.nsra.ru/ru/chart_ice_laptev_sea/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Thanks, I've updated the post using the new ice chart.

      Törlés
    2. And there has been a ships log update
      http://polarocean.co.uk/must-tried-every-single-option-three-times-just-3-miles-300-miles/
      This explains what they have been doing.

      Törlés
    3. Another crew blog and ships log update, plus they have made good progress for now.

      Törlés
  6. And the ship is now beyond the point where previously they could not go any further.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. yes, and here is the 7th update, i think they have made it!
      Look at the forecast of the russian ice chart, the gate is opening!

      Törlés
    2. Maybe, but only God knows if they can make it or not. I am 'Neal S'. Last of three boys, only one born in the USA to Hungarian immigrants that wisely left in '56. While I easily speak and understand Hungarian, since I had no formal training, my vocabulary is poor.

      Thanks for doing what you can do to spread some truth to Hungarians.

      Törlés
    3. I've tought that you are "Neal S" from Tony Heller's blog, and I've suspected that you may have some connection to our language.
      I'll do my best and i'll continue to inform my fellows about what I consider the truth, becouse the mass-media won't.

      Köszönöm a bátorító szavakat, és szeretettel üdvözlöm az egész családot!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések