Napi érdekesség -64 - Airport Global Warming-1
AGW = Airport Global Warming?
Újabb érdekes cikkre bukkantam a földi mérőállomásokkal kapcsolatban:
Ez egy 2009-es cikk, amely a földi mérőállomások globális hálózatán (GHCN) belül, a repülőterek számát és arányát vizsgálja, kontinensenként, illetve nagyobb országonként.
Mielőtt rátérnék a megdöbbentő eredményekre, végeztem én is egy kis kutatást a mérőállomások adatsora cikksorozatomhoz letöltött GHCNM (GHCN havi értékek) adatokon.
A GHCN adatbázis a következő címről tölthető le: ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/ghcn/v3/, a nyers adatokat a
következő állomány tartalmazza: ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/ghcn/v3/ghcnm.tavg.latest.qcu.tar.gz). Az állomások metaadat-állományában a 88. oszlopban levő A betű jelzi, ha az állomás reptéren helyezkedik el, x ha nem. Ez, az adatleíró README állományból derül ki: ftp://ftp.ncdc.noaa.gov/pub/data/ghcn/v3/README
Más dolgom nem volt, mint az Excel segítségével megszámolni, hogy a GHCN-ben levő állomásokból mennyi van reptéren és mennyi nem.
Az eredmény:
A 7280 állomásból 2379 reptéren van, 4840 nem, és van 61, amiről nincs információ.
Ez azt jelenti, hogy az állomások 33%-a repülőtéren van!
Figyelembe kell venni még egy-két dolgot:
- sajnálatos módon a GHCN nem tartalmazza azt az információt, hogy egy állomás mikor lett reptér, hanem csak azt, hogy az aktuális adatbázisban szereplő állomásokból melyik jelenleg reptér. Így vannak olyan állomások, amelyeknek már az 1700-as években van mért értékük, és amelyek valamikor az idők folyamán az 1900-as években repterek lettek. Ezen állomások az A flag-el vannak ellátva, tehát az adatbázisban ezek repterek. Így esik meg, hogy az 1701-es egyetlen mérőállomás a GHCN adatbázisa szerint reptér (mert most az)!
- a GHCNM adatbázis a 7280 állomásra tartalmaz havonkénti adatokat, azonban ezek nem folytonosak, tehát van olyan állomás, amely már nem mér, de a GHCN-ben benne van, mert az 1701-2016 intervallumon belül van legalább 1 havi értéke. A múltkori cikksorozatomban leírtam, hogy az állomások száma jelenleg jelentősen lecsökkent, 1970-ben pl. van 6012 állomásunk, amelynek van havi adata, 2016-ban ez a szám már csak 2734. Ezért érdemes évenkénti felosztásban megvizsgálni a repterek számát:
Talán többet mond a százalékos grafikon:
A fenti megjegyzések figyelembevételével, ez a grafikon azt ábrázolja, hogy az egyes évek során, az abban az évben értékekkel bíró állomások hány százaléka lett valamikor reptér (mert most az).
Így esik meg az, hogy az 1700-as évek eleji állomások 100%-a reptér jelenleg.
Felmerül az a kérdés is, hogy ha a GHCN nem tartja nyilván, hogy egy állomás mikor lett reptér, akkor alkalmaz-e, s ha igen milyen adjusztálást ezen állomás nyers értékeire? Hiszen az 1920-as évek előtti állomások mind utólag lettek repterek, ami azt jelenti, hogy teljesen más körülmények között mérnek most, mint 1920 előtt, amikor nagy valószínűséggel füves réten álltak.
Az is figyelemre méltó, hogy jelenleg is mekkora hányada származik a mért értékeknek olyan állomásokról, amelyek repterek.
Táblázatba foglaltam a 2 grafikon értékeit 1979-től 2016-ig:
ÉV Reptéri állomás Nem reptéri állomás Összesen Reptéri áll. %-ban
1979 | 1801 | 3949 | 5750 | 31.32% |
1980 | 1794 | 3934 | 5728 | 31.32% |
1981 | 1763 | 3773 | 5536 | 31.85% |
1982 | 1678 | 3680 | 5358 | 31.32% |
1983 | 1655 | 3668 | 5323 | 31.09% |
1984 | 1657 | 3597 | 5254 | 31.54% |
1985 | 1642 | 3554 | 5196 | 31.60% |
1986 | 1610 | 3529 | 5139 | 31.33% |
1987 | 1633 | 3415 | 5048 | 32.35% |
1988 | 1632 | 3369 | 5001 | 32.63% |
1989 | 1627 | 3302 | 4929 | 33.01% |
1990 | 1516 | 3187 | 4703 | 32.23% |
1991 | 1359 | 2383 | 3742 | 36.32% |
1992 | 1328 | 2355 | 3683 | 36.06% |
1993 | 1283 | 2000 | 3283 | 39.08% |
1994 | 1301 | 1949 | 3250 | 40.03% |
1995 | 1279 | 1882 | 3161 | 40.46% |
1996 | 1288 | 1937 | 3225 | 39.94% |
1997 | 1254 | 1927 | 3181 | 39.42% |
1998 | 1250 | 1914 | 3164 | 39.51% |
1999 | 1264 | 1908 | 3172 | 39.85% |
2000 | 1244 | 1906 | 3150 | 39.49% |
2001 | 1174 | 1750 | 2924 | 40.15% |
2002 | 1171 | 1788 | 2959 | 39.57% |
2003 | 1154 | 1786 | 2940 | 39.25% |
2004 | 1130 | 1835 | 2965 | 38.11% |
2005 | 991 | 1822 | 2813 | 35.23% |
2006 | 979 | 1815 | 2794 | 35.04% |
2007 | 983 | 1803 | 2786 | 35.28% |
2008 | 985 | 1796 | 2781 | 35.42% |
2009 | 990 | 1792 | 2782 | 35.59% |
2010 | 1017 | 1773 | 2790 | 36.45% |
2011 | 1001 | 1764 | 2765 | 36.20% |
2012 | 1005 | 1738 | 2743 | 36.64% |
2013 | 996 | 1682 | 2678 | 37.19% |
2014 | 980 | 1707 | 2687 | 36.47% |
2015 | 997 | 1653 | 2650 | 37.62% |
2016 | 977 | 1757 | 2734 | 35.74% |
Tehát, 2016-ban az állomások több mint 1/3-a reptéren helyezkedik el! A legmagasabb arány a 90-es évek közepétől a 2000-es évek elejéig tart 39-40 %-os értékekkel.
Felvetődik a kérdés, hogy ha a 70-es évek végétől a 2000-es évekig 10%-al emelkedett (30-ról 40-re) a reptéri állomások aránya, akkor ezen intervallum melegedésért milyen mértékben játszik ez szerepet?
Figyelembe vették ezt, s ha igen, mennyire helyesen a globális átlaghőmérsékletet szerkesztők? Mert ez ismét egy olyan tényező, amely az adjusztálás irányát világosan mutatja: több reptér van, a mért értékek emiatt is nagyobbak, ezért a jelenlegi értékek adjusztálása lefele kellene mutasson.
Sajnos az adjusztálás nem ebben az irányban történik.
A bejegyzés elején beharangozott cikk adatait a következő posztban fogom ismertetni.
Sajnos az adjusztálás nem ebben az irányban történik.
A bejegyzés elején beharangozott cikk adatait a következő posztban fogom ismertetni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése